aug
1

"Nő a tanulási nehézséggel, magatartászavarral küzdő gyermekek, az öngyilkosságot megkísérelt, illetve elkövetett 24 év alattiak száma, miközben megoldatlan az akut krízishelyzetben lévő gyermekek ellátása - állapította meg Szabó Máté ombudsman, aki a gyermek- és ifjúságpszichiátriai ellátást vizsgálta."

origo.hu

 Egyre több a valamilyen pszichiátriai zavarral diagnosztizálható gyermekek száma. Mi lehet ennek az oka?

Közhelyesen szólva: változó időket élünk mostanában. Az internet térhódításával a gyerekek jóval több információhoz jutnak - már három éves koruktól, mint a szüleik, akik legfeljebb hírekből ismerték az internetet ilyen idősen. A nagyobb ismeretek feldolgozása a fejlődő gyermek részéről igen nagy erőfeszítést igényel. Ehhez hozzájárul még az is, hogy a rohamosan változó körülményekhez, fejlődéshez alkalmazkodniuk kell. Sokkal jobban le van terhelve a gyerekek agya az utóbbi tíz -tizenöt évben, mint a szüleiké. Ahhoz, hogy ne okozzon az alkalmazkodás és a temérdek információáradat szorongást, kiegyensúlyozott környezetre van szükség - ideális esetben.

Ezt elég nehéz megteremteni, mivel a családszerkezet is nagy változáson ment keresztül az utóbbi évtizedekben. Gondoljunk csak a válások számának rohamos növekedésére. Az elvált szülők gyermekei alkalmazkodási kényszernek vannak kitéve. Sokszor a szülők végig sem gondolják, hogy gyermekeikkel is milyen fontos megbeszélniük a válással kapcsolatos dolgokat.

A pszichiátriai zavarok növekvő számához, véleményem szerint az elavult diagnosztikus rendszer is hozzájárul. Az ombudsman jelentése szerint van olyan település, ahol az egyetlen elérhető gyermekpszichiáter már elmúlt 77 éves. A mentálhigiénés szolgáltatások igen alulfinanszírozottak Magyarországon, így nem csoda, hogy nehezen elérhetőek. A fiatal orvosok és pszichológusok jobb feltételekkel tudnak ma elhelyezkedni külföldön.

A megváltozott körülményekhez megváltozott alkalmazkodási stratégiákra van szükség. A bevett diagnosztikai rendszerek ezt nem veszik figyelembe, inkább betegségként, rendellenes viselkedésként fogják fel a gyermekek változó viselkedését.

Megváltozott a gyereknevelésről való felfogásunk is. Jóval több türelmet és idői ráfordítást igényel az, ha a változó körülmények között stabil értékrendet akarunk átadni gyermekeinknek.

A depresszióval diagnosztizált gyermekek, illetve 24 év alatti fiatalok száma is növekedik. Számoljunk utána, ki az, aki most 24 évnél fiatalabb? A 80-as-90-es generáció. Ők fokozottan ki vannak téve a bizonytalan életkörülményeknek. Az ő szüleik még stabil életpályát mondhatnak magukénak. Ez a generáció azonban már kevésbé tudja alkalmazni a szüleik által kiérlelt alkalmazkodási stratégiákat.

A kisebb gyerekekre még inkább erőteljes hatást fejt ki a jelenlegi gazdasági válság is,  főleg, ha a szüleiket érinti. Hiszen a szülők negatív lelkiállapota egyenesen kihat a gyerekeikre.

Hozzáteszem, hogy a tanulási zavarokkal küzdő gyerekek számának növekedésében az elemi oktatás nehezen alkalmazkodó struktúrája is szerepet játszhat. A rendszer, amelyben mi, vagy a szüleink tanultak, már nem köti le a mai kor gyermekét. Ők már jóval többet tudnak és látnak a világból. Az oktatási módszerek alkalmazkodása a változó érési és szocializációs körülményekhez (internet, közösségi hálók, információcsere a gyerekek között, informatikai eszközök nyújtotta lehetőségek) talán csökkentené a betegnek bélyegzett gyerekek számát.

Az olyan vizsgálatokkal, mint ez a gyermek- és ifjúságpszichiátriai ellátással foglalkozó, a legtöbbször az a baj, hogy a harminc-negyven évvel ezelőtti állapotokat veszik alapul, holott az utóbbi húsz évben felnőtt gyerekek már teljesen más világban cseperedtek, mit az elődeik.

kép forrása: nlcafe.hu